– Vi brukar skämta med kunderna och säga att sladden inte går sönder om man inte klipper i den, berättar Sofie Hörlin som är VD i Optimus UF.

Optimus UF drivs av de fyra tjejerna Matilda Schander, Filippa Sten Berglund, Elin Ekman och Sofie Hörlin som går i HA15C. Alla har olika roller i företaget där Matilda är marknadsansvarig, Filippa är ekonomiansvarig, Elin är säljare och Sofie är VD för Optimus UF.

Tjejerna i Optimus UF säljer förlängda laddsladdar för android och Iphone. De säljer i två olika längder, 1,5m och 3m. Dessa två längderna finns i sex olika färger: roséguld, rosa, blå, svart, silver och guld. 1,5m laddarsladden kostar 109 kr och 3m laddarsladden kostar 149kr.  Materialet på laddsladdarna är i virkad nylon och har en äkta kopparkärna. Laddsladdarna är testad för CE och har en bra hållbarhet.

AFFÄRSIDÉ

Optimus UF har en affärsidé som lyder: “Vi är ett UF företag som drivs utav fyra tjejer som går andra året på gymnasiet. Vår affärsidé är att lösa vardagsproblemet med för korta laddare till mobiltelefonerna och surfplattorna. Vi säljer en rad olika sladdar till både Iphone och Android som är längre än de vanliga laddarna som du får med mobilen när du köper den! Och även i en snygg och stilren design i olika färger.”

Tjejerna marknadsför sitt UF-företag genom sociala medier och genom att visa upp sig på mässor och andra event. De har en Instagram och en Facebooksida (finns länkade längre ner i texten). Där uppdaterar de lite om vad som händer och det finns bilder med och om produkterna Optimus UF säljer. De har också en webbshop, men dock säljer de där inte sina produkter utan har den bara den som en “blogg”. Optimus UF har varit på har mässor som Bländapassagen, VIDA- arena och julmässan på Kungsmadskolan.

https://www.facebook.com/OptimusUF/

http://optimusuf.se/

https://www.instagram.com/optimus.uf/

För att ännu förstärka vilka de är har de tröjor med “Optimus UF” tryckt på ryggen. Se bilden nedanför. FOTOGRAF: MATHILDA SCHANDER

Optimus UF tävlar /har  tävlat i årets vara,  årets säljare och monter.

Optimus UF har en målgrupp på 10-50 år. Tjejerna säger att målgruppen är i stort sätt alla åldrar, men främst ungdomar eftersom det är ungdomar som är i störst behov av längre laddsladd.

MÅL MED UF-FÖRETAGET


Tjejernas mål med sitt UF-företag är att inte gå back utan att kunna driva sitt företag ända tills slutet och att tjäna pengar och få så mycket kunskaper och erfarenheter från att driva UF-företag som de sedan kan ta med sig i framtiden.

– Det största målet är ändå att ha kul medan vi håller på med UF, säger Elin Ekman som är säljare i Optimus UF. De andra håller också med, och alla instämmer med att det har det.

Hur tjejerna fick sin idé till att börja sälja laddsladdar var genom Linda Mangialardo, en lärare vid handels- och administrationsprogrammet på Kungsmadskolan. De berättar att de på en lektion satt och pratade med Linda då hon berättade om ett vardagsproblem som hon har. Linda är trött på de korta laddsladdarna då man inte kan vända sig om i sängen utan att det tar emot i vägguttaget. Tjejerna fick då en idé att ha förlängda laddsladdar som sin produkt.

Tjejerna har inte haft så stora eller många motgångar under vägen. Dock har de haft ett liten motgång där leveransen inte funkade som den skulle. Varorna var lite försenade. Men detta fixade tjejerna och det stoppade inte deras försäljning.

Foto OPTIMUS UF Här är det fyra medlemmarna som driver UF-företaget Optimus UF. Från vänster: Elin Ekman, Filippa Sten Berglund, Matilda Schander, Sofie Hörlin.

Vill du kontakta Optimus UF kan du göra det genom
Mail: optimusuf@gmail.com

Av: Therese Tengbom, Annika Möllerström och Isabelle Andersson, HA16a.

Publicering: Kaltun Salad, Ha 14A.