Det är en lättsam och trygg känsla som uppstår när vi alla tre går in i rummet där vi ska göra intervjun. Vi ler och skrattar när vi sätter oss till bords vid var sin stol, för att börja ställa frågorna.

Make A Wish UF består av fyra stycken tjejer som går andra året på handels- och administrationsprogrammet. VD för företaget Make A Wish är Emerentia Mörelius, som inte kunde vara delaktig i intervjun. Ekonomiansvarig för företaget är Jenny Färdig, som inte heller kunde vara delaktig under denna intervjun. Den som har koll på hur företaget marknadsför sig är Wilma Ingesson och till sist har vi Christina Preisser som är företagets administratör.

Hur kom ni på namnet Make A Wish UF?

Svaret på denna frågan tyckte både Wilma och Christina var ganska självklart, när man vet vad de säljer för produkter.

Vi tänkte på när man blåser ut ljus på tårta, säger Wilma.

Beskriv er produkt och tjänsterna som företaget kan erbjuda sina kunder?

Företaget erbjuder tre olika sorters ljus.

Alla ljus är egentillverkade och miljövänliga, förklarar Wilma. Den ena sorten som Make A Wish UF erbjuder är även den populäraste typen och det är deras ljus som de stöper i en kopp som man också kan ta ut och ställa vid sidan om. Om man köper den typen av ljus får man fatet som tillhör på köpet! En annan sorts ljus som de erbjuder till kunderna är flytljus som passar perfekt till vardags likväl som till fest. Man lägger dessa ljus i en skål med vatten och tänder de så flyter de runt där. Det sista ljuset som de erbjuder i sitt sortiment är blockljus som finns i olika färger beroende på teman och högtider.

Hade ni någon annan ide från början? Eller var ljus något som ni alla var med på att göra?

Det får du svara på, det vet ju du bäst!,  utropar Christina glatt och pekar på Wilma.  Wilma börjar sedan förklara hur allting startade.  Hon förklarade att från början så hade de tänkt att göra ett lock till flaska. Gruppen insåg senare att det inte var så bra för miljön att tillverka denna produkten. Men även att det skulle bli knepigt med budgeten. Det skulle kosta mer att tillverka locket än vad de skulle göra att tillverka ljus. Christina lägger till med att ljus är något fler använder och därför är det en bättre produkt att sälja.

Affärside

Make A Wish ska erbjuda sina kunder egengjorda och miljövänliga ljus  till ett bra pris, som går att använda till alla tillfällen,  säger Christina.

Vilken är er målgrupp?

Vi har inte direkt någon målgrupp som vi går efter, säger Christina. Vår målgrupp är helt enkelt de som har åldern inne till att använda ljus. De som har råd att köpa våra ljus.

Hur marknadsför ni er?

Wilma som är företagets marknadsförare berättar att de använder sig mycket av Instagram, men även också Facebook en del. Hon berättar vidare att de precis öppnat en ny webbshop så kunderna lättare ska kunna köpa deras ljus. Christina nämner också att de har en mejl som företaget kan nås enkelt på.

Vad har ni för ambition och mål med företaget?

Ett mål som vi har är att hålla ekonomin rätt och stabil så att vi inte går minus, berättar Christina innan hon fortsätter att berätta att de vill nå ut till så många människor som det bara går. Wilma lägger också till med att de snart har nått företagets mål med hur många ljus de ville sälja.

Vad skiljer era ljus från andra och vad gör er produkt unik?

Att de gör ljusen själva samt att de är miljövänliga eftersom ljusstumparna kommer ifrån kyrkor och grannar m.m.  är det som gör detta UF-företaget unikt, menar företagets medlemmar och framhåller också att de använder sig av koppar att stöpa i. Något annat som gör deras ljus speciella är att du kan återanvända koppen.

Hur mycket kostar era ljus?

De vanliga ljusen berättar Christina kostar 50 kr, blockljusen kostar 30 kr och flytt ljusen kostar 25 kr.

Till hemsida och nätbutik för Make a Wish UF.

Text: Ellen Kajander, Ha 16B

Fotograf: Mikaela Widroth Från Blickfånget  UF

Publicering: Elin Vikefors, Ha14A